Comunicare eficienta
Autor: Delia Ciobancan
publicat la: 2012-05-01
Recomanda articol


In familie, in colectivitate, la birou, la negocieri oamenii transmit idei, ganduri, sentimente, isi cunosc semenii si isi respectă problemele cotidiene comunicand.

Comunicarea, inteleasă in sensul său larg, ca act tranzactional, inevitabil in situatii de interactiune, devine esentială, fundamentală atat pentru viata personală cat şi pentru cea socială a indivizilor.
Ca să fii inteles şi să intelegi, trebuie să poti comunica eficient. Oriunde ai fi, la birou, la masa de negocieri sau printre clientii tăi, e important să ştii CE ai de spus, dar şi mai important este CUM o faci.

Pentru a putea construi un dialog eficient, pentru a te face inteles chiar şi prin tăceri, nu numai prin cuvinte, trebuie să porneşti de la cateva repere teoretice de bază, pe care să le poti folosi apoi, in practica de zi cu zi.

Aşadar, ce este comunicarea?
Prin comunicare se subintelege, pe de o parte, schimbul propriu-zis de mesaje, iar pe de alta, activitatea individuală si colectivă referitoare la ansamblul de emisie-receptie a unor date, fapte sau idei.
Altfel spus, comunicarea este:
O actiune ce constă din emiterea unui semnal, de către o sursa X si transmiterea lui printr-un canal, către un
destinatar. in comunicare sunt implicate elemente verbale, nonverbale, paralingvistice si socio-culturale.
Din punct de vedere cronologic, comunicarea este primul instrument spiritual al omului in procesul socializării sale.
Comunicarea umană se ocupă de sensul informatiei verbale, prezentată in formă orală sau scrisă si de cel al
informatiei non verbale, reprezentată de paralimbaj, miscările corpului si folosirea spatiului.

Procesul de comunicare cuprinde următoarele elemente:
1. Emitătorul
2. Mesajul
3. Mijlocul de comunicare
4. Limbajul comunicării
5. Receptorul
6. Contextul

1. EMITATORUL este initiatorul comunicării, cel care elaborează mesajul. El alege mijlocul de comunicare si limbajul, astfel incat receptorul să-i inteleagă mesajul formulat. Emitătorul are dreptul de a alege receptorul cu care doreste să comunice.

2. MESAJUL este forma in care emitătorul codifică informatia, poate fi un ordin, o idee, un gand. Mesajul are ca obiectiv informarea, convingerea, impresionarea, amuzarea, obtinerea unei actiuni.
Mesajul constituie elementul de legătură intre emitător si receptor si poate fi studiat in functie de intentiile lor.
Mesajul este supus unui proces de codificare si decodificare dintre cele două persoane, emitătorul codifică mesajul trimis, iar receptorul decodifică mesajul primit. in transmiterea unui mesaj poate prima fie latura informativă, fie latura privitoare la capacitatea de influentare.

3. MIJLOCUL DE COMUNICARE sau canalul de comunicare este drumul parcurs de mesaj dinspre emitător spre receptor. Poate fi formal - comunicare ce urmează structura ierarhică a organizatiei si informal - cand comunicarea provine din interactiunile sociale si legăturile informale din cadrul organizatiei. Mijlocul de comunicare cuprinde discutia de la om la om, corespondenta oficială, sedinte, telefon, fax, internet.

4. LIMBAJUL DE COMUNICARE poate fi:
- verbal
- non-verbal prin limbajul corpului
- paraverbal-prin folosirea tonalitătii, accentuării ritmului de vorbire

5. RECEPTORUL este persoana care primeste mesajul, dar ascultarea mesajului este la fel de importantă ca si transmiterea lui.

6. CONTEXTUL este foarte important pentru că aceleasi cuvinte vor suna altfel intr-un birou decat pe stradă. Orice comunicare are contextul ei.
Codul este „cheia” comunicării. Dacă mesajul nu s-a alcătuit corect, dacă nu s-a tinut cont de cerintele si nivelul de intelegere al celui căruia ne adresăm si de factorii care pot perturba, la un moment dat emisia, interpretarea a ceea ce am vrut să spunem, va fi deformată partial sau total.

Mesajul reprezintă ceea ce vrem să spunem. La alcătuirea lui contribuie mai multe tipuri de limbaje, respectiv:
Limbajul verbal – este format din cuvinte scrise si cuvinte rostite

Paralimbajul – vine in completarea limbajului verbal rostit si este reprezentat de timbrul vocii, elemente de tonalitate, intensitatea si viteza cuvintelor, de dictie.

Limbajul nonverbal – se materializează prin gesturi, mimică, priviri, elemente grafice, distante, vestimentatie, tăceri.

In alcătuirea mesajului, implicit alegerea codului, intreprinzătorul/omul de afaceri trebuie să tină cont si de cadrul comunicării, de locul unde va avea loc dialogul. Pentru că intr-un fel va face formulările pentru mediul intern al intreprinderii si in alt fel, pentru cel extern.

Prin urmare, a comunica eficient inseamnă nu numai a avea abilităti native, ci si a sti cum să te adaptezi, cum să te exprimi intr-un anumit timp si intr-un anumit loc, pe intelesul tuturor.

Psihoterapeut Delia Ciobancan
Cabinet individual de psihologie

Adresa:
Telefon: 0733098444
Website: http://cabinet-psihologic-online.ro/

Comenteaza articolul


Gaseste cursuri






Iti place site-ul www.vreaucurs.ro?
Spune si altora despre el!